Våra utbildningar

Som elev hos Norrhelsinge Trafikskola får du hjälp med hela utbildningen för ditt B-körkort – från inskrivning, teori- och körlektioner till uppskrivning och uppkörning!

Riskutbildning – del 1

Riskutbildning 1 (eller riskettan) är en teoretisk utbildning och är obligatorisk för alla som ska ta B-körkort. Kursen varar i ca 3,5 timmar och handlar bland annat om vilka problem alkohol, droger, riskfyllt beteende och trötthet kan orsaka i trafiken.

Under riskutbildningen för vi diskussioner kring konsekvenserna i trafiken, vad som ökar riskerna och hur de kan undvikas.

Både riskutbildning 1 och 2 måste vara avklarade och genomförda innan kunskapsprov och körprov kan göras.

Körkortstillstånd

Det första steget du måste ta för att ta körkort är att ansöka om ett körkortstillstånd hos Transportstyrelsen. Tillståndet måste vara godkänt innan du får börja övningsköra.

Inskrivning

Ring, mejla eller kom förbi hos oss så hjälper vi dig med inskrivning, bokning och förser dig med allt utbildningsmaterial och övrig info du behöver för att komma igång med ditt körkort.

Körkortsteori

Vi rekommenderar att körkortsteorin pluggas parallellt med att övningsköra för att få en så bra helhetsbild av utbildningen som möjligt. Teorin finns både i bokform och digital form.

Urban Larsson

Trafiklärare & ägare